Kis gyermekek - nagy gondok (tanulási nehézségek, pszichés gátlások)

2017.03.16

Bár érezzük, azonban gyakran nem vesszük észre azokat az árulkodó jeleket, melyek arra utalhatnak, hogy gyermekünknek segítségre van szüksége. Nézzük meg mikor éljünk a gyanúval és milyen támogatási lehetőségek állnak rendelkezésünkre, nekünk szülőknek!

Számtalan példával és esettel találkozok a mai napig a környezetemben, ismerősök, valamint barátok körében, és ismerkedem meg kollégák beszámolóival az oktatási intézményekben is. Vannak helyzetek, amikor nem értik a felnőtt társaim, hogy miért változik meg a gyermekek hangulata egyik pillanatról a másikra. Vajon mi lehet az oka annak, hogy reggeli közben még vidáman beszélgetünk egymással, de mikor az iskolába kell indulni azonnal sírni kezd, vagy húzza az időt, pedig imádja a tanár nénit és az osztálytársait is.

Kedves olvasóm vajon te gondoltál már arra, hogy gyermeked....
- miért visszahúzódó a közösségben?
- miért bohóckodik folyamatosan, főleg ha feladata van?
- miért engedelmeskedik, mindig minden esetben szót fogad, és miért nem rosszalkodik kicsit?
- miért "nyafog" folyton?
- miért nem mutatja ki az érzelmeit, vagy épp heves reakciói vannak?
- miért mutat ellenállást, ha egy feladatot kell végrehajtania?
- miért lesz VALÓBAN beteg egy dolgozat, felelés vagy épp egy kirándulás előtt?

Ha bármelyik kérdésre rendszeresen igen választ tudnál adni, szinte napi rendszeressegél, akkor valószínűleg gyermekednek tanulási nehézségei vannak. Ezek már óvodás korban is megmutatkozhatnak. Ilyenkor célszerű elsőként rendszeresen, napi szinten az óvodapedagógussal beszélgetni, információt gyűjteni gyermekünk mindennapi életéről.

Az is előfordulhat, hogy a fenti listából néhányat teljesen természetesnek vesznek a szülők, mert egy kis bohóckodás még belefér, vagy épp csak egy kis hiszti indulás előtt. Azonban, ha ez rendszeres, akkor már érdemes elgondolkodni, hogy mi is állhat a háttérben.

A fenti viselkedésekre egyszerű a magyarázat. A tanulási nehézséggekkel vagy a speciális nevelés igénylő gyermekeknek valamilyen formában meg kell ezzel a problémával küzdeni. Ilyenkor lehet, hogy elbohóckodja inkább az egész helyzetet, de az is lehet, hogy aggresszióval reagál bizonyos esetekben.

"A hátrányok ledolgozásához speciális és személyre szabott támogatás szükséges. Ezért fontos a tanulási nehézséget előidéző okok feltárása, a tünetek feltérképzése." (Kulcsár Mihályné - A tanulás öröm is lehet című könyv)

Lehet, hogy a gyermek kezdetben jól tanul és veszi az akadályokat. De jön egy új ismeretanyag és kezdi érezni, hogy valami nem jó, és falba ütközik. Lehet eleinte ez az akadály számára egy szó meg nem értése, vagy épp egy kép rosszul értelmezése. Néhány "tünet", ekkor már meg is jelenhet:  Nem akar iskolába menni, vagy esetleg nem szeretne az adott tevékenységben részt venni, pedig előtte vidáman vetti ki a részét ezekből. Ha megmarad számára ez az érzés, a fal egyre jobban növekedni fog benne, a későbbeik folyamán nem lesz képes eljutni a gyakorlás szintjére, nem rögzül a tananyag. Ekkor érkezik meg a "Nem akarom érzés", mely a későbbi fejlődésére is kihat. Elkezdődik az "Úgy sem fogom tudni" időszak és már inkább bele sem fog kezdeni a dolgokba, csak kudarc lesz a tanulás számára.

A Kulcsár Mihályné (neuro- és fejlesztőpedagógus) által kifejlesztett módszer a tanulási nehézségek megelőzésére és oldására lett kidolgozva. Már óvodás korban elkezdhető a gyermekek fejlesztése mozgással, mire az iskolába érnek valóban jól vegyék az "akadályokat" és képességeik is megfelelőek legyenek.  A mozgásos program mindig új és új feladatokat jelent, melye az idegrendszerre fejlesztőleg hat. Elsőként egy komplex felmérés során megállapítjuk a fejlesztendő területeket, és összeállítjuk a fejlesztési tervet. Egyénre szabott megoldás, melyet otthoni környezetben szülővel lehet gyakorolni. Később havonta egy alkalommal kell kontroll vizsgálatra jönni, melyen a következő hónap feladatsorát tanulják meg a gyermekek.

Ha úgy érzed, és biztos szeretnél lenni gyermeked képességeiben vagy akár saját magadban kérj információt, vagy konzultációs időpontot egy felmérésre az alábbi elérhetőségek egyikén.

Farkasné Szabó Anikó
20/296-9155
naturagyoma@gmail.com

Ha bármilyen kérdés felmerülne a témával kapcsolatosan, vagy időpont kérésre van szükség, az alábbi űrlap kitöltésével meg teheted.


© 2017 MoTaKép. Minden jog fenntartva.
Az oldalt a Webnode működteti Sütik
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el