Érzelmek megtanítása

2017.04.28

Bizonyára ismerős helyzet lehet az mikor a gyermek dühös és csap, rúg, vág, harap stb... Meg van ennek is az oka mélyen benne a kicsi "lelkében".

Lehetéséges, hogy ismerős a fenti képen látható mese. Agymanók (Inside out) a címe a Disney Pixar alkotóitól. 5 alapérzelmet mutat be. Boldogság-harag-félelem-bánat-undor. Nagyon kedvesen mutatja be a karaktereken keresztül ezeket. De biztosan ismeri, melyik az az érzelem? Tudja melyik helyzetben pontosan mit érez?

A válasz pedig, hogy GYAKRAN NEM.

Mi lesz ennek az oka, ha nem érti meg saját magát? Végtelen sora van. De a legalapvetőbb az, hogy az a csepp gyermek nem fogja magát érteni. Azt tudja, hogy rossz érzés ez számára, ha például dühös, mert Pistike elvette tőle az autót, de nem fogja tudni kontroll alá vetni magát.

Ez pedig saját tapasztalatom szerint nem csak a kisgyermek korra jellemző, hanem   a későbbi életszakaszokban is fellelhető dologról van szó. Szerény véleményem szerint az érzelmi intelligencia fejlesztésének mindennaposnak kellene lennie. Egy olyan képesség fejlesztéséről van itt szó, amely az alapvető emberi kapcsolatokat megalapozását teszi lehetővé, és érett személyiséggé formálja. Tehát egyszerűen muszáj beszélni róla.


Gondoljunk csak arra, hogy felnőttként, mekkora energiánkat emésztjük fel azzal, hogy próbáljuk leplezni az érzelmeket. Ez egy rossz megoldás, ha a véka alá rejtjük ezeket a dolgokat. Megtanulható ezek kezelése és irányítása, mellyel elsajátítható ezen alapvető képesség fejlesztése.

Mikortól kezdjük el ezt, melyik életszakaszban? A legkorábban, mikor a gyermekeknél megcsillan a kommunikáció első formája (a beszéd, néhány szó), el lehet kezdeni az intelligencia ezen részének fejlesztését.

Egy támogató családi környezetben, ahol az érzelmeket nyiltan ki merik mondani (Pl. Dühös vagyok, mert nem játszol velem.), sokkal empatikusabb lesznek és sokkal könnyebben képesek lesznek ezek irányítására.

Tehát mi szülők elsőként legyünk a gyermekünkkel őszinték és nyiltak. Ez nem azt jelenti, hogy minden gondunkat helyezzük az ő kicsi vállára. Viszont van arra lehetőség, hogy megmondjuk neki például - ha nem pakol el a szobájában,  hogy minket ez szomorúvá tesz, mert ilyenkor több dolgunk van, így kevesebb idő lesz játszani. Ha így kommunikálunk, a gyermek is nyiltabb lesz felénk.

Miket tanul meg a gyermek ezáltal?

1. Képes lesz felismerni, saját érzelmeit és a későbbiekben kontrollálni azokat.

2. Nyiltabb és őszintébb szülő-gyerek viszony alakul ki.

3. Megértjük egymást

Elsőként tehát fontos a kommunikáció, a támogató környezet és a sok beszélgetés, valamint következetességre, türelemre van mellé szükséged.  A későbbi életkorokban kiváló játékok szolgálnak az érzelmi intelligencia fejlesztésre.

1.A pinterest.com oldalon szuper lehetőségek vannak (ide kattintva jó párat találhatsz is)

2. Érzelmi intelligenciát fejlesztő szülő-gyermek tréningek, játékos feladatokkal (Hamarosan erre is lesz lehetőség a Natura Központba)

3. Mindfulness (Tudatos jelenlét) Már kisgyermekekkel el lehet kezdeni a relaxáció ezen formáját, mely többek közt segíti a koncentrációt.

HAMAROSAN, BŐVEBBEN ÍROK A MINDFULNESS-RŐL.

Legyen szép napod!

© 2017 MoTaKép. Minden jog fenntartva.
Az oldalt a Webnode működteti Sütik
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el