Mit figyel az iskola? Tesztek, felmérések

2017.07.06

A pedagógus szakirodalom az ún. kritikus kognitív képességek optimális kifejlettségét érti iskolaérettségen. Kritikus kognitív képességek alatt értjük: az elemi számolási készség, a tapasztalati következtetés és a tapasztalati összefüggés-kezelés, a relációszókincs vagyis, hogy gyermekünk mennyire ismeri az anyanyelvét és az írásmozgás koordinációját azaz, hogy kis kezei és idegrendszeri fejletsége mennyire lesznek képesek az írástanulás megkezdésére.

A DIFER teszttel mérik fel ezeket a készségeket. Mi is ez a teszt? Maga a DIFER egy mozaikszó a Diagnosztikus fejlődésvizsgáló rendszer rövidítése. Ezt a felmérést az 4-8 éves korú gyermekek között végzik el, a már említett készségek megfigyelésével, fejletségi szint felmérésével jár.

Minden gyermek más-más szinten van, akad, akinek a mozgás készsége fejlettebb, van, aki első hallás után képes visszamondani egy-egy mondókát vagy mesét, van, akinek a ritmusérzéke kiváló. Mégis akadhat olyan terület, ami fejlesztésre szorul, ezt szűri a DIFER. Persze ez nem jelenti azt, hogy gyermekünk kevesebb a többi gyerekhez képest, az eredmény inkább a tanító számára iránymutató, aki ez alapján képes lesz a gyermeket megfelelően fejleszteni. Fontos, hogy ezeknek a készségeknek a fejlesztésével csökkenteni tudjuk a kudarc élményt, a szorongást és örömteli válik a tanulás.

A felmérés alapján a gyermekek 30-35%-a valamely készségterületen komoly fejlesztésre szorul, amennyiben ez a fejlesztés elmarad, a gyermek súlyos hátrányokat szenved a tanulás terén, elmarad kortársaitól. Ezeknek a készségeknek a fejlesztésére adunk ötleteket hamarosan, hogy gördülékenyebben kezdődjön a szeptember.

(Kulikné Révész Brigitta)